tisdag, augusti 21, 2007

Äntligen!!!.... igen

Nu är det äntligen på gång. Efter att bloggeriapparaten inte funkat på länge har vi bytt adress på den och jag kan själv styra inställningarna, det ska även gå att lägga upp bilder nu, så det ska bli riktigt kul. Hoppas bara att inget annat dyker upp. Under tiden sidan inte gått att uppdatera har det naturligtvis hänt en hel del, tyvärr är mitt minne inte vad det än gång var…. Jag brukar nämligen skriva bloggarna i realtid, då behöver jag ju inte komma ihåg så mycket… Men sedan jag skrev sist finns det några minnesfragment jag skulle vilja dela med mig av, och kommentera.

För det första fick jag en mycket hedrande nominering inför valet av ny President i WBMA, som betyder World Beard and Moustache Association, jag var den man helst ville se som nästa President för de kommande två åren. Mycket hedrande, tänk att vara Världspresident, släng dig i väggen George Bush… Men med tanke på mina planer för verksamheten känns det bättre att stanna kvar i Västra Mälardalen. Idag har det dessutom gått ut en pressrelease angånde tävlingarna så telefonen har gått varm. Hittills har jag gjort mer än tio intervjuer för olika tidningar, TT, SR m.fl. Kul att vara i hetluften, jag är nog en riktig linslus….

Det är inte bara mustaschtävlingar på gång. Härom veckan var jag på en deltävling i Malternas Worldcup. D.v.s. vilken maltwhisky är den bästa? Nästan omöjligt att svara på, eftersom det till stor del beror på vilket humör man är på o.s.v. Men vi testade 27 olika malter och några gick vidare till semifinal. Det går att läsa mer om det på http://www.whiskyspot.com/. Det här gav mig också en idé inför Whisky-säsongen på Ögir. Vid varje tillfälle kommer vi att via handuppräckning utse vilken Whisky som var bäst, som avslutning på säsongen kommer vi sedan att ha en blindprovning där deltagarna ska få betygsätta alla dessa malter för att sedan kora den bästa Whisky i Västra Mälardalen.

Mitt bygge börjar ta form, åtminstone på pappret. Förra onsdagen hade jag ett möte med byggfirman, där gick vi igenom detaljer som materialval o.dyl. Nu ska allting ”bara” samlas ihop och om några veckor hoppas jag vi kommer igång rent fysiskt. Det ska bli fantastiskt kul att sätta tänderna i något helt nytt.

Översättningen på det Australiensiska kedjebrevet har jag kommenterat tidigare, men för några veckor sedan hörde jag en intervju på P4 Västmanland, jag missade vem som intervjuades, men att det var någon med utländsk härkomst var helt klart. Det jag fastnade för var att han på ren Svenska var förbannad på att Sverige och Svenskarna är så undanglidande när det gäller det Svenska, och är rädda för att vara Svenskar med risk att stöta sig med invandrare. Han ville att hans barn skulle lära sig sjunga Du gamla du fria på skolavslutningen. Hur skulle de annars få en känsla för sitt hemland? Sådana synpunkter hade han om mycket, och jag kunde inte låta bli att dra parallellerna med Australien. Vet inte om intervjun finns kvar i arkivet, har inte haft tid att kolla. Men jag borde nog…

Det var ju dessutom spännande kommentarer på bloggen med Australien-tema, bl.a. fick vännen Ron lite på skallen för att USA är ett u-land när det gäller sociala förmåner. Jag har haft förmånen att ha mycket Amerikanska kunder i sommar, de har kommit för att hyra motorcyklar. Allihop har varit jättetrevliga och tillmötesgående, och om nu anklagelserna om amerikaners bristande empati skulle vara det minsta sanna, var inte dessa människor representativa för Amerikaner i stort. Jag tycker själv att jag har, eller i alla fall försöker ha, en hög servicenivå. Men dessa amerikaner verkade ändå ligga ett snäpp längre fram, och då var de ju ändå kunder, och kunde förvänta sig en del.

Att man gör det första gången kan ju vara en speciell upplevelse, och i lördags var det faktiskt första gången för mig, två gånger…..! Det var första gången jag var på Cheapy, behövde en tving att laga en stol med. Eftersom det ligger bredvid mina hyrbilar så… Sedan ringde mina tjejer hemma och ville vi skulle grilla, eftersom jag åkte hoj till jobbet och det känns b att sätta på alla kläder för att åka två minuter till ICA så gick jag istället till Lidl, första gången jag besökt en Lidl i Sverige. Så var man av med den oskulden också…

I helgen var det visfestival på Ögir. Tyvärr missade jag fredagens spelningar p.g.a. jobb, men lördagen var jag på plats. Ååhh vad bra det var! Jättekul spelningar med artister som hade minst lika kul som vi. Massor av publik på sitt allra bästa humör, goda öl och en o annan Whisky slank ner, mycket trevligt. Framåt nattkröken fick jag agera kärleksrådgivare, när en tjej undrade hur vi killar tänker egentligen. Som om jag skulle veta hur andra tänker? Eller är vi alla lika…?

Inga kommentarer: