fredag, juli 28, 2006

Förföljd av måndagar

Igår var det som måndag igen…Eller nåt… Först visade det sig att Caerola som inte är så van med biluthyrning hade tittat fel bland bokningarna och lovat en kund förlängning på en bil som skulle ut, medan hon ville ha min hjälp bröt kassadatorerna ihop igen, samtidigt som mynttornet till Cash Guarden hostade och mådde illa. Nu ville alla ha min hjälp. Var börjar man? Hyrbilskunden som skulle köra ett flytlass till någonstans långtbort och plötsligt var utan bil? Carina som inte kunde serva kunderna i kassan för datorerna som strejkade, eller skulle jag ge mig på Cash Guarden och laga den? Tänk vad livet vore enkelt utan datorer, hyrbilar och kunder…. Men fy så tråkig!!!

Jag kanske är lite partisk när det gäller konflikten i mellanöstern just nu. Men jag blir så trött på en stor del av massmedia och för all del somliga av GP’s polare också, som bara berättar om hur elaka Israel är och hur synd det är om Libaneserna. Självklart är det synd om ALLA civila som blir drabbade av något sådant, men vad många inte tycks förstå är att Israel i första hand inte vill Libanon och libaneserna något ont, utan Hizbola som är en olaglig milis med bas i Libanon, och som har utsett Israel till sina fiender. Tyvärr har den libanesiska polisen eller militären inte lyckats, eller vågat, avväpna och bura in dessa. Man kan ju ta en hypotetisk liknelse med oss här hemma. Tänk om Hells Angels eller någon maffia i Norge får för sig att svenskar är dumma, och börjar skjuta granater mot oss, kidnappa någon svensk och samtidigt döda några andra värmlänningar, under tiden som den norska polisen och regeringen står med armarna i kors och tittar på, för de vågar inte annat. Vore det då så konstigt om vi sköt tillbaka…? Varför är det så få som förstår det? Eller är jag bara partisk….? Vad livet vore enkelt om alla människor var snälla, och tänkte glada och positiva tankar…..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är lite för snabb i din analys. Du glömmer det faktum att Israel från början bygger på ockuperat område. Att dom dessutom med våld tillskansat sig mer land än dom från början fick sig tilldelat av FN. Detta sammantaget är själva roten till konflikten i mellanöstern. Ska det vara så svårt att förstå det? För att använda ditt eget uttryck. Märk väl att jag säger "roten till konflikten"

Anonym sa...

Det vore väldigt konstigt om den svenska militären skulle börja attackera oskyldiga norrmän som hämnd för attacker utförda av ett kriminellt nätverk.
Kidnappningar av några få IDF-soldater motiverar inte en storoffensiv med över 500 döda och en förstörd infrastruktur