onsdag, juli 26, 2006

Så var det måndag igen.... suck..

Vad är det som händer här i Västra Mälardalen? Misshandel har å där tycks vara vardagsmat. I helgen spårade en fest I Valskog ur. Skulle inte vilja byta med föräldrarna när de kom hem. Hoppas det ordnar sig. Igår hade tydligen en pensionärsfarbror blivit rånad i sitt hem. Tack o lov åkte förövarna dit. Men jag ger mig fan på att det ska daltas med dem och att de på sin höjd får lite smisk på fingrarna och en tillsägelse, aja baja. Dessutom har jag hört rykten om att killen som blev misshandlad i gångtunneln vid Lidl har avlidit, hoppas det bara är rykten, hoppas också att de som gjorde det snart åker fast och får straff därefter. Hur det gått med misshandeln utanför macken har jag inte hört något om, men förövarna har hållit sig borta, har inte sett dem sedan dess.

Signaturen anonymus undrar om jag har dåligt minne. Jo, det blir ju inte bättre med åren. Men visst minns jag hur Sveriges ekonomi såg ut senast borgarna regerade. Jag minns också vad det berodde på…. Kommentarer är nog överflödiga. Han undrade också vad jag menar med att sossarna sänkt Sverige. Jo, det grundläggande felet är att man inte ger företag möjligheter att växa och anställa. Fick ett mail i vintras från en kille som ondgjorde sig över mina tyckanden om GP, han skrev Hej ! Dan Sederowsky...Göran Perssons fiende nr 1!! Men alla som har mycket och vill ha mer är ju GP:s ovänner. Med Moderaternas politik så blir det mer över för företagarna...som om det skulle gå nöd på dessa? De "driftiga" företagarna som gnäller har klarat sig ganska bra under sossarnas politik...men som sagt, mycket vill ha mer.ANNARS en bra blogg av DS.” Tycker man missar mycket när man har den inställningen. Mitt mål som företagare är inte att sko mig på andra. Nöjet ligger i att utveckla och driva ett företag, kunna anställa medarbetare som kan utvecklas och kanske själva starta eget och anställa fler. Men det verkar som om många tror på somligas skrämseltaktik.

Igår var det i alla fall måndag. Självklart skulle det jävlas. Förmiddagen gick bra, var på Rotarylunch, kom tillbaka till jobbet, då började vädret göra sig påmint. Fruktansvärt kvavt, åskan mullrar i fjärran, då ringer revisorn. Det hade kunnat varit illa nog, men han var mest snacksaligt, nyss hemkommen från Skottland, däremot dog allt vad telefoner heter i hela huset plötsligt, samtidigt som lyset blinkade. Jaha, godnatt, vår nya dyra växel åt he…te, undrar om försäkringen täcker? Kollade av datorerna men de såg friska ut även om vi var bortkopplade från omvärlden. Var just på väg att ringa Telia från mobilen när det knastrade till och vips, så fungerade telefonerna igen…? Fortsatte jobba när det blinkade till igen, lite längre den här gången. Varenda dator fick spunk och startade om sig. Tyvärr försvann en del information så det var bara att gilla läget och börja om igen. Medan jag satt och försökte återskapa kom jag på…. Visst fan, tvätten!!! Gick ut och kollade och jodå den datorn hade också stannat, och naturligtvis hade maskinen stannat mitt över en bil. Jag såg inte till kunden som måste ha väntat i gott o väl en kvart. Startade om tvätten och körde programmet, fortfarande utan att ha sett kunden som ägde bilen. När jag tittade till en stund senare var bilen borta. Han kanske trodde det var normalt att tvätten stannar o vilar en stund… Nåväl, fick äntligen åka hem. Hade just satt mig tillrätta med en Ale när telefonen ringer, det var från macken. Du Dan, kassadatorn funkar inte, det är konstiga felmeddelanden.. Jaha, kolla anslutningarna till jättehjärnan på kontoret då! Nähä, inga fel, men kolla den datorn då! Jaså den är också svart… konstigt…. prova att starta om den. Nu går det alltså, bra, då startar du om kassadatorn igen. Jaså, dog datorn igen.. ojdå… Jag får väl komma till stan då. Hej då min goda Ale. Väl på jobbet började jag leta fel och såg efter en stund att kylfläkten till nätaggregatet gåt sönder. Varför finns måndagar? Och varför går grejerna sönder just när supporten dragit ur kontakten? Men nöden är uppfinningarnas moder sägs det ju. Jag tog en lagom tratt och tejpade fast på burken, sedan tejpade jag dammsugsslangen i tratten och satte på dammsugaren. Nu sög den luft genom datorn som på det viset blev nedkyld. Nu var det bara att hålla tummarna att det skulle fungera till morgondagen när jag kunde få en ny. Kom i morse och, jodå, kassan var fortfarande igång. Men rummet där datorn och numer även dammsugaren bodde var varmare än en finsk bastu. Kl. 10,30 kom ett bud från fjollträsk med en utbytesdator och vips så var allt frid o fröjd. Men så är det ju tisdag idag…

Inga kommentarer: