måndag, juli 17, 2006

Lillsemester

Trevligt med lite ledigt. Klockan 6 i lördags morse drog jag och sonen söderöver. Det gick bra ända till vi kom in till byn... Då kom jag på att jag glömt hotellbokningen på jobbet. Bara att vända och åka till Köping. Vi kom iväg igen vid 6.30. Det gick bra ned till Ljungby där vi stannade för en fika. När vi for vidare hade det blivit så varmt så jag trodde jag skulle smälta. Jag visste att jag borde fixat ac'n. Nåväl vi kom svettiga fram till Ystad och bilarna bytte ägare. Nu var man lycklig ägare till en Jaguar XK8. Den hade fungerande ac... Tack för det. Färden gick vidare till Köpenhamn där vi checkade in på hotellet, tog en välbehövlig dusch och en Tuborg. Sedan var det ut på stan. Mysigt i Köpenhamn. Vi hamnade på en uteservering, mer Tuborg o annat. Nu blev vi hungriga. Gick ned till Nyhavn som var packat med folk. På andra varvet runt lyckades vi få ett bord. Efter en halvtimme fick vi in menyn, som innehöll två rätter.... Kött eller fisk, samma förrätt. Efter ytterligare en halvtimme får vi beställa och bara 20 minuter senare kommer förrätten. Mycket gott o vällagat. Jag skulle ha en blodig bit o Robin en mindre blodig. Gissa om vi fick rätt. Inte fick jag tillbaka min bit av Robin heller, han lärde sig just att det är godare med blodigt kött. Sedan gled vi ut i Köpenhamnsnatten, resten är det censur på…. Robin sov i alla fall som en klubbad oxe ända till 10 på söndagen, när jag gav honom lite ”hjälp” att vakna. Frukost och vidare. Robin var förvånansvärt pigg och njöt i fulla drag när vi gled Strandvejen från Köpenhamn till Helsingör. Det är som Gert Fylking sjungen.. Ååhh vilken bil, vilken underbar bil, som vi kallar Jaguar (melodi: Bella notte). Väl på GP’s sida av vattnet snabbade vi oss till Gränna och Sveriges bästa fiskrökeri, ligger i hamnen i Gränna. Men först skulle det ätas, själv åt jag Räk o lax buffe och blev mer än mätt på det, medan Robin petade i sig både sallader, revbensspjäll och ett jättelass med glass o jordgubbar… Var gör han av maten? Sedan åkte vi småvägar hemåt och bara njöt av åktur, väder o vind. Nu är man tillbaka i grottekvarnen…

 

 

 

Inga kommentarer: