lördag, december 27, 2008

Så var det dags igen....

Oj, det var med nöd o näppe jag grejade provningen igår, jag var helt slut, rösten bara en whiskning och huvudet kändes som om det skulle gå i bitar, men skam den som ger sig, det måste väl ändå vara viktigare att ge gästerna en bra provning än att sitta hemma och tycka synd om sig själv med influensan galopperar. Hoppas det inte upplevdes som alltför snurrigt bara.

Nu har de börjar fajtas vid Gaza-remsan igen....suck. Jag hittade bilden när jag surfade runt, tagen av någon på AP, tror jag. Att inte Hamas förstår att man kommer längre genom att vara snäll och inte skjuta raketer begriper jag inte. Israel har ju varnat dem i en vecka nu att slutar ni inte skjuta raketer in över Israel så får skit tillbaka. Nu har de fått skit tillbaka, men skriker bara efter hämnd. Hallå!!! Det måste väl finnas någon politiker i världen som kan tala om för dem att de inte har en chans mot Israels krigsmakt, det är bättre att samla gänget på Västbanken och sätta sig kring ett bord med Israel och någon duktigt fredsforskare och en gång för alla reda ut begreppen. Israel är ett erkänt land, och de delar Israel ockuperat och lämnat tillbaka, och som även en del av deras övriga grannar borde kunna göra, bör kunna utgöra ett eget Palestina.
Tänk så praktiskt med två länder som lever ifred, som har ett handelsutbyte, som konkurrerar om turisterna m.m. Vore det inte ett bra 2009, så säg? Rotary var ju en av de grupper som satte ihop logistiken kring FN, kanske dags att kalla in någon av alla duktiga Rotarianer, som dessutom finns på båda sidor om gränsen, i olika samhällen, men ändå lever efter vårt 4-fråge prov.

Om allt vi tänker, säger och gör ska vi fråga oss


1. Är det sant?
2. Är det rättvist mot alla som berörs?

3. Skapar det samförstånd och bättre kamratskap?

4. Är det värdefullt för alla som berörs?


Jag tror att om Humle och Dumle eller vad de kan heta sätter sig ner och inför varje frågeställning tänker igenom dessa frågor, så ska ni se att vi alla får en bättre värld.
Om någon vill översätta det till lämpligt språk, så varsågod, jag bjuder på det. Fredspriset kan jag ta senare.

1 kommentar:

Anonym sa...

alla krig har religös bakgrund varför? jag trodde GUD var den som bestämde.HALLELULJA