fredag, oktober 14, 2005

Fredag 14 oktober kl. 11,00

Jaha, min första blogg. Vad skriver man? Det ska ju vara som en dagbok… I min värld är en dagbok något man skriver siffror i, bokföring. Eller ska det vara Kära Dagbok? Äsch, jag skriver vad som dyker upp.

Fan, det här var en av de värsta mornar jag genomlidit. Jag var på min årliga service hos Doktor Borgholst häromveckan. I tisdags fick jag ett brev med provsvaren. ”Dan, du har höga blodsockervärden. Boka en tid för nya prover.” Sagt och gjort. Ringer Familjeläkarna hemma i byn och berättar mitt ärende, en jätterar sköterska talar om att jag är välkommen fredag (idag) kl 8,30, i samma andetag säger hon att det ska vara på fastande mage och att jag inte får röka. Lugnt tänker jag, morgonkaffet kan vänta och röker gör jag ju inte. Jag säger till henne att det är ju inget problem eftersom jag inte röker, jag snusar. DÅ händer något skrämmande, den rara sköterskan byter skepnad och blir till ett sadistiskt monster. Hon säger: ”SNUSA FÅR DU INTE HELLER GÖRA!”

Jag vaknade av hustruns väckarklocka 5,30 i morse och var så där snussugen som bara ni som själva snusar kan förstå. Vad ska jag ta mig till? Tre timmar utan snus! Hjälp! Jag provade att stoppa in närmare en halv rulle hushållspapper under läppen… utan resultat. Detta var den värsta morgon jag upplevt. Befrielsen när jag äntligen fick stoppa in en mullbänk var underbar. Nästan som…

För övrigt var värdena bra, blodsockret låg på 4,6.

 

Jag måste också berätta en lustighet som hände på jobbet igår. Tjejerna håll på att köra fram varor från lagret, själv hade jag åkte ett ärende till banken. När jag kom tillbaka fick jag på skallen av Carina som beskyllde mig för att inte ha stängt bakdörren. Vadå? Jo någon hade varit in på lagret och försökt bära ut en massa cigaretter. Då gick jag in och kollade övervakningssystemet och får se hur en skummis gå in på lagret, via lagerdörren som tjejerna lämnat öppen när dem höll på med varorna. Han slår undan övervakningskameran, tror han, men inte mer än att vi ser vad han gör. Han låser försiktigt upp ytterdörren, ställer två kartonger cigaretter utan och smyger ut via butiken som vilken kund som helst. Samtidigt är Morgan, som hjälpt en kund på baksidan, på väg in via lagerdörren och blir förbryllad när det står cigaretter utanför dörren, han tar in dem och frågar Carina varför ciggen står utanför?!  Jag skulle vilja sett synen på skummisen när han kommer runt och ser att ”hans” cigg är borta. Hur som helst fick vi klockrena bilder på både honom och hans kompis som stod på vakt. Hoppas polisen hittar dem.

 

Gårdagen slutade i alla fall bra. Jag fick en underbart god middag hemma hos min moster o morbror. Tack Deddis o Allan.

 

Om en stund ska jag sätta mig i bilen och åka till Åre. Jag fortsätter bloggandet när jag väl är där.

 

Må Gott

Dan

 

Inga kommentarer: