lördag, oktober 15, 2005

Holiday Club Åre

Nu har jag haft en god natts sömn, telefonen har varit tyst så jag utgår ifrån att det var lugnt på macken. Här är fortfarande blåsigt och svinkallt men regnet har slutat. Istället har det det snöat. När jag tittar ut genom fönstret ser jag Åreskutan och det verkar som om det nysnö där uppe. Efter att jag skickat bloggen i går kväll gick jag ner för att hitta en matbit. Jag hittade både mat, öl och kollegor. Det blev lite sent. Väl uppe på rummet igen somnade jag som en stock, skönt, för jag brukar ha svårt att sova första natten i en ny säng. Nu har jag duschat och rakat mig. Men tyvärr inte kunnat fixa mustaschen, hårtorken var sönder. kanske snälla Alexandra kan fixa den. Annars får jag väl se ut som en ruskbuske. Fick ett mail där avsändaren undrade varför jag ska informera om OKQ8-läget. Jo, jag är ordförande i något som heter OKQ8 Affärsmannaförening som är "paraplyorganisationen" för oss som äger och driver mackarna själva. Vi är c:a 240 stycken, sedan har OKQ8 själva drygt 200 stationer och ett hundratal drivs av kooperativa föreningar. Som min granne i Köping.
Nu har jag fått frukost, en ganska slätstruken sådan. Men jag fick både kaffe och snus, det var väsentligast. Angående släphistorien igår kom jag ihåg en annan historia om släpvagnar och skit. Det här var i februari och temperaturen var långt under noll. Vi hade hyrt ut en öppen vagn med höga lämmar till en kille på ett dygn. När tiden gick ut och ingen kärra var tillbaka började jag med lite detektivarbete och kom fram till att kärran stod hemma hos en kille i Valskog som hade fyllt trettio. Han lovade att komma tillbaka med kärran så snart han fick köra bil. När han kom var han lite bekymrad för hans kompisar hade fyllt kärran med hönsskit och ställt den på hans tomt, under natten hade det naturligtvis frusit ihop till en gigantisk iskub. Jag tyckte lite synd om honom, det var ju inte hans fel så han fick lämna kärran som den var. Hur ska jag nu bli av med iskuben tänkte jag. Då kom jag på att en kille i Kolsva hade berättat att han nyss köpte en kåk och hade stora planer för trädgården, jag visste också att han inte hade det så fett. Jag ringde honom och frågade om han ville ha gödsel till sin trädgård, alldeles gratis. Han skulle t.o.m. få låna en släpkärra gratis. Självklart nappade han på erbjudandet, även om han såg lite frågande ut när han hämtade släpet. Två dagar senare kom han tillbaka med kärran, tom. Skulle vilja sett honom stå med en hammare och hacka loss skiten bit för bit och lägga på snön i trädgården i väntan på våren.
Nu ska jag gå till konferensen och ställa upp mina grejer, återkommer i kväll. Då är jag förhoppningsvis hemma.

Inga kommentarer: