måndag, oktober 24, 2005

Måndag igen!!

Det är konstigt. Precis som förra måndagen ska det j…las. Inte lika mycket, men ändå. Det började i morse med att bilen var full i stelfruset lappmögel. När jag väl kom till jobbet vid sju-tiden hade hyrbilspersonalen sovit över. Typiskt måndag! Vi hade ett tiotal bilar att leverera före kl. åtta varav flera skulle tankas upp, tvättas och bytas hjul på. Kunderna stod och stampade och väntade, bilarna skulle ju ha varit varmkörda och avsnöade. De blev lite lugnare när jag förklarade mina teorier om måndagar. Men är man stressad så är man. De uppskattade i alla fall kaffet vi bjöd på. Sedan gick allting bra… En stund… Då ringde en kund, som inte hade vinterdäck på hyrbilen och berättade att han hade punktering mellan Köping och Västerås, hur svårt kan det vara att slänga på reservhjulet? Dagen rullade på, nu skulle jag till Avesta med några motorcyklar som behövde servas. Vi satte fast dom efter konsten alla regler, men nog f..n rök det en backspegel i alla fall. Man ska inte utmana ödet på måndagar. Väl på väg hem, mitt på Solmyravägen sitter det en räv. Den mest urbota korkade räv jag någonsin sett. Den satt helt stilla mitt i min körbana och bara flinade. Han visste inte att mitt ekipage vägde över 4 ton… Hur som helst lyckades jag stanna, när jag väl tutade tittade han till och lunkade sakta av vägen. Nu återstår frågan. Var han suicidal, eller hade han samma bekymmer med måndagar som jag? Jag räddade i alla fall dagen åt en kund nu ikväll. Han var en av de där i morse som fick dricka kaffe istället för att åka bil, han kom tillbaka och ville förlänga hyran, han hade inga vinterdäck till sin bil. Men trots att vi har närmare sjuttio hyrbilar vill det inte räcka alla gånger. Tyvärr kunde han inte ha bilen längre än till kl. 16 imorgon sedan var vi tvungna att ha den till en annan kund, det räckte inte åt honom, så istället hyrde jag ut fyra vinterhjul till honom. Ännu en nöjd kund.                           Angående ljuset som tycktes strömma upp från golvet häromdagen. Det var bara någon som spillt ut flourucerande glykol på golvet. Tänk vad fantasin kan lura en…

Inga kommentarer: