måndag, oktober 31, 2005

Backspeglar

Dagen började riktigt bra. Tvättmaskinreparatörsmänniskan kom straxt efter sju imorse och var klar efter lunch. Jag är lite förvånad att han lyckades laga ”ett fel som inte kan uppstå”. För då kan väl inte maskinen ha varit trasig? Eller? Nåja, ett trevligt lunchmöte på Rotary och dagen kändes riktigt bra. Två dagar kvar till semester o allting. Men efter lunchen började det. En hyrbil hade inte kommit in på flera veckor, och ingen i personalen hade något med det att göra! Konstigt? Jag tog fram detektivtakterna och började söka kunden, det ena telefonnumret hade antingen upphört, eller så var det till någon annan människa. Inte ens adressen var riktig, men däremot personnumret. Det visade sig att killen bodde i Ödeshög och hade ett ovanligt efternamn. Jag slog in namnet på hitta.se och fick några träffar. Jag ringde det första namnet och, BINGO! Det var killens före detta svärmor, det vet ju alla att svärmödrar ska man hålla sig väl med, men när de är före detta ligger man lite pyrt till. Jag fick veta allt och lite till om vilken dåre jag hade att göra med, jag var nöjd med att få veta att bilen fanns i Ödeshög och även killens telefonnummer. Jag slängde mig i bilen, kopplade på en kärra och drog till Ödeshög. Vid Örebro började jag ringa polisen, fick tala med en jätterar tjej på ledningscentralen i Linköping som gärna hjälpte till, men jag var tvungen att göra en formell anmälan först. Jag kopplar dig, sa hon. Tack tack. Då började måndagssyndromet. En automatisk röst sa, välkommen till polisen. Vi har många samtal just nu, men besvarar alla samtal i tur och ordning. Du har plats nummer sju. Jag körde på, tack o lov för handsfree i bilen. När jag passerat Askersund o lite till var jag framme på plats 2. Då blir det måndagscrescendo! Mitt i svacka på vägen, efter 45 minuter i telefonkö, bryts samtalet. Då ska uppfinnaren av telefonköer vara glad att han inte satt i samma bil som jag. Jag ringde i alla fall tillbaka till den första jätterara tjejen och talade om vad som hänt. Oj då, häng kvar lite. Klick klick, så svarade en kille som direkt tog upp min anmälan. Tillbaka till tjej nr.1, nu var jag i Motala och hade en dryg halvtimme kvar. Kan jag få lite Polis-backup, man vet ju inte vad det är för folk man har att göra med, och enligt föredettasvärmor så verkar han vara kapabel till vad som helst. Käkar bebisar till frukost, eller nåt. Ja visst, jag skickar en patrull. Klockan 16 var jag framme, men där fanns varken bilar eller poliser. Jag hoppade ur och gick runt huset, ifall bilen var dold, men nej då ingen bil. Jag gick tillbaka till min bil och ringde hem till killen, en tonåring svarade att pappa åkte till Linköping för 10 minuter sedan. Typiskt, 10 sketna minuter. Har pappa något mobilnummer? Ja visst, nummer si å så. Jag ringde numret och fick faktiskt svar. Ojdå, har jag glömt lämna bilen… JA! Och jag ska ha den tillbaka idag! Tyvärr, jag kan inte komma till Köping förrän på onsdag. Behövs inte, jag står utanför din dörrmatta och väntar. Ridå! Medan jag väntar att han ska komma med bilen dyker polisen upp och undrar hur fort jag kört som hann före dem. Jag orkade inte svara på frågan. De fick lite kompletterande uppgifter och åkte igen. Men gav mig ett direktnummer om jag skulle behöva. Tack. Killen kommer tillbaka, kör upp bilen på släpet och talar om att han får in pengar senare i veckan. Den har man ju aldrig hört förut... Jaha, suck, men backspegeln är ju trasig. Ja det var en lastbil som körde på den, de skulle ringa dig. Varför skylla ifrån sig? Jag talade om att jag inte bryr mig om det, det är han som är skyldig att ordna den. Varsågod och fyll i en skadeanmälan. Du är nu uppe i en skuld på c:a 27 000.-. Det är lugnt svarade han, jag får in pengar senare i veckan. Undrar hur en kille vars kreditupplysning skulle räcka till att tapetsera en normalstor gymnastikhall med ska få in så mycket pengar. Nåja, nu var klockan mycket och det går inte så fort att åka hem med släpkärra, så jag åkte. Hemresan gick bra, men när jag kom in på kontoret låg det en skadeanmälan på en annan bil. Vad hade hänt med den då? Jo, han hade mött en lastbil, det var lite trångt och backspegeln rök…

Inga kommentarer: