tisdag, oktober 24, 2006

Brott o straff 2

Måste tillägga lite till min förra blogg om brott o straff. Jag stod i kassan för en stund sedan, då det kom en polispiket i full karriär med blåljus och allt. Dörrarna slogs upp och det stormade ut ett helt gäng med poliser. De omringade en liten Skoda pickup, jag vet inte vad de sa, men jag såg att föraren var en god vän, kund och Rotarybroder, så jag blev lite fundersam… Såg att han fick visa körkort och blåsa i alkoholmojängen. Sedan stod de och pratade en stund. När han tankat och kom in visade det sig att de följt honom en bra stund och försökt stoppa honom utan att han märkt något. Allt de hade att komma med var att han glömt besikta. Ska det behövas en hel piket till detta? Vore det inte bättre att jaga riktiga bovar…?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Typiskt vad poliser klarar av.
när det blir inbrott, stölder då är dom långt bort.
Men bilister kan de alltid jaga och försöka få in en hög med böter till statskassan

Anonym sa...

Riktiga bovar som lurar staten på pengar och ger fan i att betala tv licensen samt köper lyxhus från bolag i Lichtenstein är inte de dina borgeliga "bröder" i Rotary?.

Anonym sa...

Det vill jag nog inte påstå. Rotary är en välgörenhetsorganisation som gjort mycket bra här i världen. I Köpings Rotaryklubb har vi just nu ett lokalt projekt som samlar in pengar till skolorna för att användas till goda saker. Projektet kallas FÖR KAMRATSKAP, MOT VÅLD, MOBBNING OCH RASISM.

FORTSÄTTNINGSBLOGGEN sa...

Det är lätt att håna polisen och deras jobb, men jag tror inte så många skulle vilja byta. En Fråga: Vad är en RIKTIG bov?

Anonym sa...

Ni förstår väl att poliser också måste känna att gör någon nytta, sedan att det ofta blir en bilist som blir drabbad är ju inte konstigt.
Varför gå på berg när det finns småsten:-)

Anonym sa...

DEt här är klassiskt - jag och mina vänner har aldrig gjort något fel, det är alla andra som är konstiga-snack.
Om bilen inte är besiktigad och föraren ignorerar polisens försök att stanna bilen. Vad tusan ska dom då göra!? Det kan ju vara vem som helst i bilen. "Ojdå, han vill inte stanna, nej med dåså, då släpper vi honom och letar våldtäktsmän" Är det inte bristen på polisens engagemang i "småbrotten" som gör människor mest irriterade?

Din Rotarybroder kanske inte förtjänade behandlingen men ditt gnäll är onödigt.

Anonym sa...

En viss poäng har du nog, Anonymous. Men en bilist som för övrigt följer hastighetsbegränsning och andra trafikregler borde kanske inte kräva en piketbuss....

Anonym sa...

Det fick mig att tänka på inlägget jag läste i Metro om mannen som inte stannade när polisen viftade med stora spaden. De körde ifatt honom och tvingade honom in till kanten av vägen:
- Varför stannade du inte?!
- Jag hade ingen lust, blev det enkla svaret.
- Men, människa, såg du inte att det stod POLIS på spaden? gormade polismakten irriterat.
- Polis?? svarade mannen lugnt, Jag trodde det stod PARIS, och jag tar aldrig upp liftare.

Anonym sa...

Nu är ju inte jag någon polis men om en bilist vägrar att stanna så nog fasen skulle man misstänka att den personen inte hade rent mjöl i påsen så ser inget fel i att de kollade upp honom lite extra noga.

Anonym sa...

Tror nog inte det va så att de kallade ut en piket för rotary snubbens skull,mest va d nog för att just de befann sig bakom honom,eller i närheten?