tisdag, oktober 24, 2006

Brott o straff

Hörde just på radion att Sven-Erik Magnusson i Sven-Ingvars fick 2 månader på kåken för sin rattfylla. Förmodligen inte mer än rätt, men jag tycker ändå att det är lite orättvist med tanke på den avbön han fått göra gentemot större delen av Sveriges befolkning, kan inte varit lätt. När man dessutom betänker att nötet som gjorde ett rånförsök på macken, fick tio månaders samhällstjänst och när det daltas med yngre brottslingar som dessutom håller på med tyngre brottslighet. Hörde också att två tobakshandlare i Örebro fick tre respektive fem månader på kåken för att ha sålt tobak till minderåriga. Visst är det olagligt, och visst, jag har ingen aning om vad som hänt, men jag vet av erfarenhet hur svårt det är att avgöra åldern på kunderna, dessutom vet jag själv hur man lurade personalen på Systembolaget innan man själv var tjugo…. Preskriberat hoppas jag… Tycker att vi har en konstig straffskala. Dessutom verkar det som om somliga står över lagen… Ingen nämnd och ingen glömd…. Men i morse vid 7-tiden såg jag en av våra lokala poliser komma cyklande utan lyse….! Jag trodde man var tvungen att ha fungerande belysning även på dagen…

1 kommentar:

Anonym sa...

Konstigt resonemang...så om han gör avbön inför svenska folket så e det orättvist att döma honom till fängelse...? Gubben sitter å dricker vin medans han kör...snacka om vårdslöst.Om sen "kändisar" gör avbön å ångrar sig i media har väl inget med saken att göra...