fredag, oktober 27, 2006

Varför

Fick ett mail från Thailand igen, det var Svanberg som ville att jag skulle bevaka rättegången mot våra lokala hulliganer. Han trodde nog att det var rättegång idag, men det var ju bara åtal som skulle väckas. Rättegången börjar väl om ett par veckor som tidigast. Men jag ska hålla koll, lovar.

Har just gjort klart presentationen till onsdagens whiskyprovning på Ögir, en spökprovning i halloween-tider, bara whisky från nedlagda destillerier. Ska bli riktigt kul. Vi nosade igenom sorterna igår, en av dem lovade väldigt, väldigt gott…. Det är populärt med whisky, idag ringde Johan från Kungsörs Torp och ville att jag skulle hålla tre provningar efter varann nästa fredag. Stressigt värre, men kul som f….

Så var det dags igen. En hyreskund som klantat till det. Igår ringde en kund till Maria och frågade vad han skulle göra när han tankat fel. Bensin i en dieselbil. Maria ringde mig och jag talade om att de fick tömma tanken och börja om igen… Kunden hade tydligen lyckats tanka och köra en stund. Jag kan ju tänka mig hur motorn lät… Han hade kört till motorn stannade och tyckte sedan att det var vårt fel…? Han skulle minsann inte betala något för detta…! Vad tror folk? Nu ringde bärgaren till mig och berättade att de hade kört ett trettiotal mil, med bensin/dieselblandningen, han skulle bärga dem till Karlbergs Bil i Oskarshamn. Jag upplyste honom om att han får sno kunderna på självrisken. I morse ringde jag Karlbergs som meddelade att de höll på med bilen och att kunderna tagit en annan hyrbil vidare. På eftermiddagen ringde verkstaden och talade om att de fått igång bilen. Reparationen gick på 4700.-. Jaha, sa jag, se till att kunden betalar, det är självförvållat. Jag tror inte att han kommer, sa MekanikerMicke. ???. Nej jag såg att de lämnat hyrbilen de tog härifrån för en stund sedan, och de har inte hört av sig till mig. Nu började jag bli irriterad, jag ringde upp kunden. Han var minst sagt envis med att det minsann inte var hans fel, att han tankat fel bränsle…. Enligt honom var det mitt bekymmer om bilen stod kvar på verkstaden, han hade ju betalat bärgaren…? Jag försökte på alla möjliga sätt få honom att förstå att felet var hans, och även om jag hämtar den så är det han som betalar… Men han tyckte att han skulle komma och prata med mig…! Varför då? Jag fick inget svar så jag förklarade att antingen kommer han hit o betalar eller så klagar han hos ARN och vi båda rättar oss efter deras beslut. Men han fortsatte bara med, Dan jag kommer o pratar med dig. Nu har jag räknat ut att om jag hämtar bilen, betalar reparationen och lägger på hyran så slutar det på en bit över tjugotusen. Varför är folk på detta sätt…?

 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åja ibland är det ert fel men lik förbannat tvingas man som kund stå för notan.
Ett bra exempel är ju när jag skulle hyra en båttrailer under några timmar då den egna gått sönder. Även den jag hyrde var trasig (fel på kontakten) så blev stående utanför macken under en timme medans några kassörskor sprang runt som yra höns. Efter ca en timme kom vi iväg och båten hamnade där den skulle.
Tyvärr trodde vi att timmen din personal höll på att reparera trailern skulle vara hyresfri, men icke då vi fick betala för ytterligare en hyresperiod så även uthyrare kan bete sig grisigt.

Anonym sa...

Nja, det är nog inte meningen att någon ska betala om vi gjort fel, påtalade du inte det? När det gäller det här fallet har ju kunden gjort sönder våra grejer. Då ska han väl betala. Eller?

Anonym sa...

Hej!
Jag vet när rättegången börjar,iallafall i det ena fallet.

Hojta till med ett mejl om du är intresserad!

Anonym sa...

sonnerklev@hotmail.com är mejl adressen...

Anonym sa...

Ja, inte fan ska du behöva betala för nått kunden gjort. Lite ansvar måste man väl ändå kunna avkräva folk.

Anonym sa...

Jag har jobbat på mack med uthyrning i många år...ofta strul med människor som förstör å sen inte kan stå för det.Dåligt.Samtidigt gnäller vuxna på de yngre om dåligt uppförande...

Anonym sa...

Det är sant, man borde ha stått på sig lite mer men när man redan är trött och sur så var det enklare att betala några hundralappar mer än att det hela skulle urarta i gräl och förolämpningar.