tisdag, oktober 03, 2006

Inte bara i Köping

Talade med en kollega från södra Sverige idag. När han kom tillbaka till jobbet efter lunch, mötte han en bil i full karriär som kom från hans mack. Han misstänkte något skumt, skyndade tillbaka och kollade med personalen. Jodå, mycket riktigt. En bensinsmitning på 900 kr. Full fart efter dåren, stundtals gick det i 200 km/h, efter en stund kom de ut på småvägar, eftersom min kollega hade en bättre och modernare bil började han knapra in på avståndet. Plötsligt stannar smitaren, och så även min kollega. Smitaren går ut, öppnar bakluckan och tar upp något avlångt…. SHIT! Min kollega lägger i backen, backar en bit och avvaktar. Tur i oturen så kommer en annan bil och stannar vid honom, undrar om det är något problem. Då kommer smitaren backandes tillbaka och kör med berått mod rätt in i kollegans bil, stannar och hotar att göra något ännu värre innan han drar vidare. Min kollega har under tiden tagit skydd bakom den andra bilen som dykt upp. Nu blir det fullt polispådrag och för stunden vet jag inte om de tagit fast honom, men det var tydligen en känd figur så han åker väl dit får vi hoppas. Man kan ju fråga sig vart vi är på väg? Hur kan man göra sig skyldig till mordförsök och riskera upp till 10 års fängelse för 900.- bensin? Våldet är inte bara i Köping…

Så var man på förstasidan igen, även om det var ett sorgligare ämne den här gången. Tänk om jag kunde ta betalt för alla timmar man lägger i samhällets tjänst. Tror jag ska prova med ett skatteavdrag. Vad säger revisorn?

Idag gjorde jag färdig presentationen till nästa whiskyprovning på Ögir, I mina hjulspår. Det var skönt att gå igenom bilderna från årets Skottlandsresa och drömma sig tillbaka. Hoppas gästerna ska känna detsamma. Egentligen borde jag bli sponsrad av Skottlands turistråd…. Ska kanske tipsa dem om vilken bra ambassadör jag är….

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vadå Mad Max!
Nä det här samhället är ju på väg att braka sönder totalt om inte någonting görs inom kort! Menar hur många ska dö för lite bensin, en mobiltelefon eller några futtiga hundralappar innan storebror staten sätter hårt emot hårt?

Anonym sa...

Hej!
Jag hoppas att du vet vilken oerhört bra sak du gör som hjälper till med att banda kamera- inspelningarna.
Belöningen kanske inte ligger i pengar men kanske känslan av att försöka få lite rättvisa för de familjer som har utsatts för alla dessa brott på sista tiden kan vara tillräcklig?
Min bror är en av dessa ,nu 5, offer som helt skoningslöst blev överfallen på väg till jobbet och som stora syster gör det fruktansvärt ont att se honom efteråt och ilskan äter upp en långsamt.

Därför blir jag oerhört glad att läsa att du hjälper till på det sätt som du gör och jag hoppas att det var lite ironi i det du skrev om att du inte får betalt..för som sagt,ibland är inte pengar allt.

Kram oxå en storasyster.