tisdag, februari 03, 2009

Vad är en hyrbil värd?

Vad är det egentligen som driver en människa till att vara dumsnål? Är det pengar eller någon stark övertygelse...kanske det ger en inre tillfredsställelse. Jag ska inte vara så förmäten att jag hänger ut någon, men några veckor före jul var det en av Kommunens verksamhetschefer som bokade en lastbil för en helg, inget konstigt med det. Vi diskuterade storlekar och fann att en bil på 15 kbm skulle täcka behovet. Bilen blev bokad och jag fick referensnumret som skulle användas vid faktureringen. Bilen kom tillbaka som det var tänkt, men hade några nya bucklor. När jag ifrågasatte dem och ville ha personnummer på föraren och platsen där det hänt blev han väldigt svävande, men jag fick godtagbara uppgifter i alla fall.
Idag kom ett par andra av kommunens tjänstemän på besök, vi dösnackade lite först, mest om mitt ryggskott och skillnaden på en Kiropraktor och en Naprapat. Sedan kom vi till pudelns kärna, de ville gärna ha en kopia på det underskrivna avtalet....(?) Då kröp det fram att de misstänkte den här verksamhetschefen för att ha hyrt bilen åt sig själv, eller någon annan (min tanke, eftersom han inte visste något om skadorna). Kanske hade fakturan gått igenom revisorernas ögon om inte skadorna hade varit, för då hade ju inte fakturan stuckit ut från de gängse. Han riskerar nu sitt jobb.... Vad är en hyrbil värd egentligen???

I sammanhanget kan jag berätta en annan historia. Det här var kanske 10 år sedan, medan jag hade macken kvar. Skatteverket är kunder hos oss och hyr en del bilar, men den här dagen stod skatteverkstjänstemannen och tittade på motorcyklarna som stod utanför. Sedan kom han till mig och undrade vad det skulle stå på fakturan om han tog en hoj istället för en bil....? Jag svarade sanningsenligt att det står ju både reg.nr och fordonstyp på fakturan så.... Ajdå, det var ju synd, sa han och hyrde en bil istället.....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ha Ha dom är härliga de stats anställda. De räknar med att alla egna företagare ska skriva om fakturor. Bra att du fann dej och svarade rätt.

Anonym sa...

Haha, snacka om att kasta sten i glashus.
Börja med att sopa framför egen dörr och sluta att hyra ut skrot som inte ens skulle klara en besiktning.

Dan sa...

Hej Goofy, jag vet inte vad du hyrt, och hur du får ihop dessa saker...?? Men en hyrbil besiktas varje år, dessutom är våra personbilar sällan äldre än 18 månader och transportbilar 30 månader.

Anonym sa...

Hm Dan jag tycker du i var och varannan blogg berättar hur du får åka ut och fixa till hyrbilar som fått motorstopp osv.
Låter ju inte som några kvalitetsbilar direkt.

Dan sa...

Ja du anonym, om moderna bilar inte var så fulla med halvfärdig elektronik, skulle det inte vara så stora problem, våra bilar är nog inte mer trasiga än andra. Skillnaden är nog snarare att de flesta har bara en bil, medan vi har ett sjuttiotal.

Anonym sa...

Kanske dags att byta ut skräpet mot lite äkta amerikansk kvalitet.
Förslagsvis Dodge Charger SRT8.

Dan sa...

FÖrsökte med amerkanare för några år sedan, men de var så dåligt ihopsatta. Jag har en Cadillac BLS, dugetr det?