tisdag, februari 17, 2009

Känns som en typisk arbetsdag

Var på ett intressant fördrag i morse, det var en kille vid namn Bengt Wahlström, trendspanare. Alternativt var han en medelålders omvärldsanalytiker, lustigt nog är det samma sak, men även titlar utvecklas över tid. Det var både intressant och tankeväckande, synd bara att jag var tvungen att smita innan det var slut, jag hade lovat att ta hand om min "granddog". Finns det inget svenskt ord för barnens husdjur?

När jag och vovven kom tillbaka till jobbet, saknade jag ett släp. Eftersom en annan kund ville ha det ringde jag hyresman 1. Då fick jag mig en riktig avhyvling om vilka skitsläp vi hyr ut, det var bara ett baklyse som funkade och säkringarna gick hela tiden på hans bil (en fransk sådan). Han vägrade komma tillbaka med det och ville jag ha det fick jag hämta det själv. Dessutom skulle han ha pengarna tillbaka. Eeehh,,,jaha, sa jag. Men det funkade ju när du hämtade det, är det inte din bil som...? Näha, det var ju tråkigt, men var står det då? Hemma hos mig, fräste han. Aha, och var är hemma då? Då upplyste han mig om att det står ju på kontraktet. Det var ju ett uttämmande svar, speciellt som adress var på vichan, någonstans mellan Örebro och Laxå. Efter lite lirkande fick jag ur honom en vägbeskrivning. Efter att ha röjt undan vad jag var tvungen att göra åkte jag iväg. Hittade nästan på en gång, kopplade på kärran på min bil (engelsk så klart), och vips den engelska strömmen var mycket bättre än den franska, nu lyste det som det skulle. Det blev dyrt för honom, ett dygns försening samt mina kostnader för hämtning. Han blir nog inte glad när han ser den räkningen....
Sånt här har jag varit med om förr, ju argare de är, ju mindre problem med kärra eller bil är det när man väl kommer dit. Vad är det för mekanism som styr vissa människotyper?

Innan jag kom iväg var det en strandsatt människa som ringde. Hennes bil hade gått sönder och hon behövde en hyrbil, skulle komma in vid 18-tiden och hämta den. Jag tog bokningen och hon skulle ta med skadenummer och annat för försäkringen när hon kom. Vid 12-tiden ringde hon igen, hon kom just på att hon hade en läkartid kl.13.30 och undrade om vi levererade bilar. Visst gör vi det, sa jag, men vi brukar ha lite framförhållning och har det lite snoigt just nu, Oj då, då måste jag nog gå..........det är ju bara en dryg mil ner till Kolsva...... Shit, nu tyckte jag synd om henne istället. Jag fick offra lunchen och lastade på en bil som jag levererade.

Hi hi, jag trillade över ett underbart klipp på YouTube. Det är en gammal tant i Malmö som blir så förbannad på en bilist att hon klappar till bilen med handväskan, kolla klippet......



På lördag är det riktigt gung på Ögir, då kommer Kebenekajse för en spelning. Förra gången de var här skrev jag i bloggen att det var något av det bästa jag sett på Ögirs scen, tyvärr var det inte många där. Hoppas det kommer fler den här gången, det är för bra för att missas.

Inga kommentarer: