måndag, januari 05, 2009

En dag på jobbet....kul också

Kom till jobbet i vanlig ordning före kl.7 i morse, tänkte att det blir nog lugnt, klämdag som det är, dessutom hade det varit två utryckningar i går kväll, för att hjälpa kunder som blev bärgade. Men ack vad jag bedrog mig, telefonen började gå varm direkt, alla skulle ha bilar pronto! Bilar som mer liknade igloosar än bilar, hu vad jag frös när jag försökte tina upp dem snabbt så kunderna skulle få sitt, då var det enklare med dem som skulle ha släp. Nåväl det lugnade ner sig, jag drog på lunch och när jag kom tillbaka stod Konny i telefon med någon..... Efter en stund kommer han med telefonen till mig, och som vanligt får jag lösa alla problem, undrar varför han pratade med kunden så länge...? Hur som helst så var det en av gårdagskvällens bärgade kunder som nu stod med en hyrbil som inte funkade, han bodde dessutom i Västerås. Så vitt jag förstod var det ingen ström i bilen, men han sa att han provat med startkablar.... Jag ringde kollegan i Västerås och bad honom kolla vad det kunde vara, han ringde snart tillbaka och sa att det var något annat...öööhh jaha... Ringde kunden igen och gjorde upp om att jag skulle komma över med en annan bil åt honom. Går ut i svinkylan och startar biltransporten, den rister och ruskar som jag vet inte vad, men verkar ändå gå på alla 4....mycket märkligt, kör fram den och ägnar en stund åt att tina upp en bil som jag sen kan lasta. Kör över till Västerås och följer den vägbeskrivning han gett mig, men jag hittar inte. Stannar vid en mack och ringer honom, får till svar att jag är på rätt väg, kör igenom rondellen och sväng vänster..... Men, men den gatan heter ju något annat!? Jo, men det är rätt jag ser dig nu, säger han. Han visste inte ens vad gatan hette där jag skulle svänga, inte konstigt att det blev fel. Lastar av den nya bilen, slår ett öga på den gamla och konstaterar att något är knas. Vi hjälps åt att knuffa upp den på gatan så jag kan lasta den på transporten, det är en mycket smal gata och jag står och blockerar allt, bilar väntar både bakom och framför. Nu ska jag bara leta fram bogseröglan så jag kan vincha upp bilen på flaket, det är kolmörkt, och jag letar och famlar mig fram för att hitta öglan, men hittar inget. Tar instruktionsboken och kollar, men den säger samma sak som jag redan visste, öglan ska finnas i bagagen, där normalt sett reservhjulet borde vara. Men det finns ingen! Jag snor öglan från den nya bilen, men tyvärr är det inte samma gänga så det går inte. Nu började jag känna stressen komma, bilarna som vill fram ser hotfullt stressade ut. Jag fäller in ramperna, kör undan och knuffar hyrbilen åt sidan. Nu har de andra passerat och jag vänder på transporten för att lasta baklängen, det är ändå dragkrok på bilen. Problemet är att då går det inte att få upp bilen så långt, och motorn hamnar bakom bakhjulen på transporten, vilket i sin tur får framhjulen på transporten att mer eller mindre hänga i luften, "kul" med tanke på väglaget och att transporten är framhjulsdriven. Hur som helst så kommer jag iväg, lyckas lagom passera Västerås när spolarvätskan tar slut, halvt förblindad tar jag mig till Statoil i Hallstahammar, de har spolarvätskan i pumpar, precis som bensinen, väldigt praktiskt, speciellt på min bil där det är omöjligt att hälla ur en flaska eller en dunk. Kör fram, trycker på knappen och ska börja tanka, men inget händer.... Provar igen, men då kommer en tjej från kassan ut, ursäktar sig lite, tittar ner i backen och berättar att spolarvätskan frusit...... Det skrattet lättade upp hela dagen.......

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kusin
Kan förstå din frustration.
Hela händelsen verkade hopplös men ändå den anda jag är van att se och märka hos dej finns fortfarande kvar. Service och medkänsla allt detta kan jag föreställa, många kunder från Q8 tiden håller säkert med mig. Oavsett väder så kommer du ut och hjälper till. En och annan kanske håller inte med och säger: men han tjänar ju pengar på att ställa upp.
Jo säger jag och varför gör du inte själv det då?
Då svarar han : men jag tjänar inga pengar som han gör pga att folk tycker att service är gratis...
Nog om ...Det med fruset spolar vätska var verkligen höjden på hmmm ..vad kan man säga???