söndag, januari 04, 2009

Slutrökt eller rykt......

Det blev en lika underbar dag idag som i förrgår, även om det var lie kallare idag. När jag kollade termometern i morse var det -23 grader....huuu. Det har ju dessutom kommit en del snö och gårdagen gick åt till ett herrans jagande hit o dit för att flytta snö och ungar, åkte till jobbet vid 8-tiden, då snöade det lite lätt, sen tilltog det mer o mer, åkte hem och hämtade snöplogen vid 12-tiden, blev då upplyst av Ida att hon ville ha skjuts till Köping och Bowlinghallen vid 15-tiden, ok, jag kommer när jag är klar med snön. Var hemma vid 15.30, skjutsade henne, åkte till jobbet och ställde tillbaka bil o släp jag hade att transportera plogen på, sedan till affären och handla så jag och kvarvarande barn kunde få något att äta, hem igen, sota ur kaminen så vi skulle slippa frysa, plogade bort snön hemma, in o laga mat, nu var klockan nästan 19 och jag sjönk ner i favoritfåtöljen och skulle ta igen mig lite, innan jag skulle tillbaka och hämta Ida, under tiden hörde hon dessutom av sig och meddelade att de tydligen bokat banan till kl.20, det är struktur och ordning på tonåringarna..... Självklart somnade jag till och vaknade av ett sms som berättade att hon var klar med Bowlingen, men hade ordnat skjuts hem. Skönt, tre gången Kungsör - Köping räcker för en dag. Glädjande nog vann hon Bowlingmatchen! Grattis Ida, du är bäst!!!


Dumheterna i Gaza fortsätter, eller ska jag säga eskalerar? Jag fick en sällsynt nykter kommentar på min blogg om paradoxer, det var en anonym kommentör som hade saxat en del uttalanden om Gaza-krisen. Jag tyckte det var en bra sammanfattning över hur de flesta borde känna det inför allt som händer.

Jag var ute och promenerade på isen i över en timme, men såg inte en enda människa??? Var är alla som brukar vara ute så här vackra dagar, ingen som åkte skridskor, ingen som liksom jag var ute med hunden och ingen som var ute o fiskade. Konstigt, såna här dagar brukar sjön krylla av friluftsmänniskor, undrar om jag missat något, svag is eller så???





Jag har under ganska lång tid varit med i ett andelsspel på V75, varje vecka kommer det e-mail som verkar som rena rama stalltipsen och när lördagen kommer vill man gärna tro att man ska bli mindre fattig, men icke sa nicke, jag undrar hur SS tar ut sina hästar egentligen?

Jag har väl många gånger bloggat om mitt engagemang i Rotary och olika Mustasch-organisationer, detta är organisationer som arbetar med välgörenhet på olika sätt, enligt svensk definition ska minst 75% av insamlade medel gå till föreningens ändamål för att man ska få ha ett
s.k 90-konto, nu såg jag i dagens Aftonbladet att listan på mer eller mindre oseriösa välgörenhetsoragnisationer växer. Här nedan har ni listan och man kan ju undra var välgörenheten ligger i att stödja t.ex. Mojahedin sympatisörförening? Vart går de pengarna, till självmordsbombare? Här är i alla fall listan, dessa föreningar ska man ifrågasätta innan man skänker något.

Al-Aqsa Spannmål Stiftelse, Baltic 2000, Cancerhjälpfonden Cancer- och Allergifonden Cancer- och Allergifondens Stödförening, Cancer- och Barnhjälpen, Cancer- och Miljöfonden – CMF, Cancer- och Trafikskadades Riksförbund, Cancer & Trafikskadefonden, CURO – Riksföreningen för cancersjuka, Developing World Clothing, FRF-Stiftelsen – Fonden för Rehab o medicinsk forskning, Gatubarnsföreningen, Hjälpfonden, Hjärtehjälpen, Humana Sverige/UFF – U-landshjälp från Folk till Folk, Innocent Child/Krigets Oskyldiga, Insamlingsstiftelsen för Handikappades Rekreation, Klädinsamling Service, Mojahedin Sympatisör Förening – MSF, NYTEX, Orphan Home Care, Pilgrimsfolket, SADF - Alzheimer och Demensforskning, Samhällsfonden/Svenska Samhällsfonden, Stockholmsstorken/Storken, Svenska Smärtafonden, Sveriges Cancersjukas Riksförbund, Telehjälpen.

En annan sak det skrivs om idag är självslocknande cigaretter, som tydligen ska införas nästa år, mot tobaksindustrins vilja. Tydligen ska det rädda folk som sängröker och orsakar bränder, låter konstigt i mina öron... Betyder det att ciggen slocknar på typ en millisekund, så ingen annat tar eld? I så fall beror nog eventuellt färre brasor på att alla rökare måste dra i sig ciggen så snabbt att den inte hinner slockna....

Inga kommentarer: