lördag, januari 24, 2009

Ring mäj sen....och tvättmaskiner....

Tänk så det är, en händelse ger upphov till en annan o.s.v. Idag hände något som fick mig att tänka på min gamla second från tiden då jag gjorde min militärtjänst. Jag låg i flottan och seconden är nr.2 i befälsordningen. Vår second var allmänt förvirrad, men en mycket plikttrogen officer i svenska försvaret. Det han gjorde var att stå och titta på plottermaskinen som matade ut hålremsor, dessa hålremsor stoppade men sen i en dekrypteringsmojäng som kanske berättade en hemlig order. Men han var kanske lite väl intresserade av plottern för han böjde sig över den för att se bättre, vilket gjorde att hans slips hängde ut sig.......och vips....så följde den med hålremsan in i maskineriet, jag och några grabbar till hade fullt sjå att hålla oss för skratt när han sprattlade efter slipsen, nu var slipsen nog för grov för maskinen, den stannade med en decimeter till godo på secondens hals..... Bara att ta fram saxen och släppa loss honom.
Det som fick mig att minnas detta var att jag höll på att fixa presenter till Ida som fyller 15, tänkte hon skulle få en slant, det är ju så svårt att köpa saker, först tänkte jag bara ge henne en femhundring, men tänkte sen att det vore roligare med några nya ovikta hundringar, men var får man det ifrån på en lördag? Eftersom jag var på jobbet kom jag på att jag kan ju köra dem genom lamineringsmaskinen på lagom värme, sagt och gjort, jag testade med en och den blev alldeles slät och fin, nu stoppade jag i fyra stycken samtidigt och tittade vid utkastet när de kom ut, först en, sedan den andra och den tredje, så den fjä..... Va i hela h...te!? Det kom bara ut 3??? Jag tänkte att det kanske är samma syndrom som tvättmaskiner, de har ju en egenhet att försnilla strumpor, vänsterstrumpor. Jag tittade in i inkastet men såg inget, tittade in i utkastet men ingen hundring där heller....? Nu var det bara verktygslådan som gällde, skruvade isär maskinen och se på.... Där inne i maskinen allra innersta rum låg den försvunna. Undrar om jag ska skruva sönder tvättmaskinen....?

Jag fick en kommentar från PELLEN på gårdagens blogg. Han tyckte jag skulle ta ett snack med Kungsörs Kommun som tydligen inte nyttjar alla de bilar de har. Då kan jag ju hälsa Kung P1 och de andra i kommunen att slösa inte bort våra skattepengar på det viset, det finns ju ett avtal om hyrbilar ni kan nyttja, de företag som gör det har sparat 20-25% på sina resekostnader. Ring mig så fixar jag det!!!

Inga kommentarer: