torsdag, januari 15, 2009

Tankfull lösning..... Eller läsning....

I förrgår var det 200 nya varsel på Volvo, idag 93 på Finnveden. Det är inte kul att följa nyhetsflödet, det kan man ju lugnt säga. Men jag kan inte låta bli att fundera på de olika lösningar som man kan tänka sig. Det första jag kommer att tänka på är, varför kan man inte gå ner i lön istället? Jag är inte så insatt, men det har man väl gjort på SAS? Allt för att rädda företaget. Varför kan man inte göra något sådant på exempelvis Volvo? Jag tror det jobbar ca 25000 människor på Volvo i Sverige, om metallarna sänkte sin lön med 3000.-/månad, tjänstemän med 5000.- och höjdarna med kanske 10 000.- så skulle man spara massor av pengar, inte bara direkta lönekostnader , utan arbetsgivaravgifterna skulle ju sjunka, dessutom skulle företaget ha kvar kompetensen den dag det vänder igen. Det är ju en verklighet vi småföretagare lever med hela tiden. 2007 plockade jag ut över 400 000.- i lön, men förra året räckte det bara till 164 000.- Det går att leva på en mindre lön, man måste inte ha den senaste platt-tv'n, eller kvarterets lyxigaste kök. Man kan faktiskt överleva ändå. Dessutom har vi ju ett skattesystem som är progressivt, så för metallaren skulle det netto inte röra sig om mer än kanske 1800.-. Stat och kommun skulle visserligen få in mindre skatter, men de skulle heller inte behöva betala så mycket i A-kassa eller socialbidrag.
Det andra jag kommer att tänka på är det system som finns i andra länder, där får man gå ned i arbetstid och stämpla upp till en viss del. Vinsten med det är såklart att företagen behåller kompetensen och personerna behåller sitt sociala nätverk. Fast det är ju ganska kostsamt för samhället, vilket inte känns så bra.

Jag förstår ju att facken naturligtvis inte vill medverka till att medlemmarna får lägre lön, men tänk ett steg längre, det måste ju vara bättre både för personen och samhället att så många som möjligt har jobb och ett socialt liv. Vore kul att få lite kommentarer kring detta, kanske kan vi tillsammans komma på något ingen tänkt på förut. Är det riktigt bra kan det ju t.o.m. bli Nobels ekonomipris....

2 kommentarer:

Ron sa...

Hello!

Nar Lee Iacocca tog over ledarskapet och reddade Chrysler Corporation pa 70-talet gick han ut till alla arbetare och talade om sanningen. Ville de redda sina jobb sa var de tvungna att ga ner i lon sade han till dem.

Inte nog med detta, han trodde sa mycket pa sig sjelv och ville ocksa dra sitt stra till stacken. For att visa att han var en ledare som de kunde tro pa lovade han att inte ta ut mer en 1 dollar om dagen i lon tills Chrysler hade kommit pa fotter igen.
Det ar sa en riktig ledare ska arbeta tycker jag.

Chrysler kom pa fotter och Iacocca blev nu kend som mannen som reddade Chrysler. Fore detta var han bara kend som mannen var med och skapade Ford Mustang, 1964.

Ok, detta var en mycket forenklad historia men det visar anda pa att man kan forendra saker bara man vill.

Vad manga foretag har gjort har i stan dar jag bor i USA ar att minska timmarna med en timme om dagen. Man drog ocksa in pa reklam och detta tillsammans har gjort en hel del.

Hoppas att detta kan ge lite uppslag och facken bor halla sig borta. Jag tror att de kan forstora mera an att gora nytta i sana har fall.

Anonym sa...

Jo det här med att sänka lönen och behålla jobben.
Bästa konceptet vore om ledarna går och meddelar öppet till sina *undersåtar* att visst sänker vi våra löner med 2% och avstår förmånerna OCH Era löner med 20%.
Jag är säker på att jobben blir kvar. Vad gäller facken så är jag också säker på att det räcker med metallarna t.ex gör klara och tydliga förbindande kontrakt med fabriken så behövs inte nåt fack som vi har sett i 2 decenier dansar efter arbetsgivarnas pipa.
Detta förslag skulle säkert funka. Men så enkelt är det inte, för jag tror att så länge fabriken tar emot gratis arbetskraft sponsrad av länsarbetsnämnden stat och kommun och fack...ha ha så nöjar dom sig med den lösning

Signatur
kusin